į pradžią turinys susisiekite


Specialisto patarimai
spausdinti

Kuo vaikas taps užaugęs?


Tam tikri jūsų vaiko polinkiai yra užprogramuoti nuo pat gimimo. Į juos tereikia atkreipti dėmesį.

 

Šis testas pritaikytas per trečius metus perkopusiems vaikams. Reikia išsirinkti labiausiai tinkančius atsakymus (gali būti ir keli tinkami atsakymai į vieną klausimą)  ir susumuoti kurių atsakymų yra daugiausia.


1. Keliaujate automobiliu. Vaikas prilipęs prie lango ir:

 

a) nė minutę nenustoja klausinėti;

b) kai langas aprasoja, jį nuvalo;
c) pravažiuodamas visiems mojuoja ranka;
d) mojuoja tik tiems, kurie moja jam;
e) sugeba išvardinti beveik visų pravažiuojančių automobilių markes.


2. Gaminate valgį. Klausiate mažylio: "Ar padėsi?" . Jis pasako, kad taip, bet paskui:


a) nieko neliečia, tik nori viską uostyti – vaisius, daržoves, sūrį ir pan.
b) nori turėti savo darbo įrankius;
c) nori būti paimamas ant rankų, ir tik iš šios padėties bando viską pačiupinėti;
d) nieko nepaliečia net pirštu, bet nenuleidžia akių nuo vykstančio veiksmo;
e) nori žinoti, kodėl vienas maistas dedamas į orkaitę, o kitas į šaldytuvą ir pan.


3. Visi vaikai tuoj pat pastebi, jei, skaitydami pasaką, iš skubėjimo ar nuovargio gabalėlį praleidžiame. Jūsiškis:


a) ima primygtinai klausinėti, kodėl;
b) paima knygą iš jūsų ir ,,perskaito“ taip, kaip turi būti;
c) griežtai išbara jus, tasri suaugęs, kad daugiau taip nedarytumėte;
d) nesupyksta, tačiau taria: ,,Gerai, už bausmę paskaitysi man dar vieną“;
e)  tuo momentu praleidžia pro ausis, tačiau kitą vakarą primena: ,,Noriu visos pasakos“.

 

4. Pirmą kartą supratote, kad mažylis pasijuto esąs tikrai didelis, kai:
 

a) pirmą kartą pasistiebęs iš balkono išvydo, kiek daug galima pamatyti;
b) atsisegė apykaklės, kuri veržė kakalą, sagutę;
c) užkimšo butelį kamščiu;
d) pasodino žaislą į savo vežimėlį ir pats jį nustūmė;
e) pasakė ,,aš pats“ ir nusiplėšė pleistrą.


5. Dideliame lape nupiešėte saulę ir padavėte vaikui nieko nesakydami. Jis sako:
 

a) kas tai?
b) noriu picos;
c) mano mama;
d) kaip gražu – ir juokiasi;
e) ir aš moku piešti saulę.


6. Piešiančiam vaikui reikia:


a) kad jį kas nors prižiūrėtų;
b) daugybės piešimo reikmenų;
c) daug popieriaus;
d) erdvės;
e) modelio.


7. Kai subarate: ,,Žiūrėk, kokia netvarka. Tuoj pat viską sutvarkyk!“, jis:


a) pabėga į kitą kambarį;
b) perkelia pora žaislų iš vienos vietos į kitą;
c) prašo padėti tvarkytis;
d) uždaro duris ir užstumia kėde;
e) klausia: ,,O kas tai yra netvarka?“

 

8. Atvyksta toli gyvenanti teta ir lauktuvių atveža žaislą, tik tokį, kokį mažylis jau turi. Jo reakcija:


a) sako: ,,Bet aš jau tokį turiu“;
b) tol lamdo žaislą, kol jį sulaužo;
c) tylėdamas apžiūrinėja žaislą;
d) pasideda žaislą prie to, kur turėjo;
e) pasiteirauja: ,, Ar galėsime parduotuvėje jį pasikeisti?“


9. Mažylis pametė savo mylimos dėlionės gabaliuką ir niekur neranda. Tada:


a) krinta ant žemės ir nenuraminamai verkia;
b) kartoja žodžius ,,Kas ieško, tas randa“;
c) taria: ,,Tiek to – šiaip ar taip, šį žaidimą jau ir taip  žinau atmintinai“;
d) sako: ,,Pasiduodu“;
e) bando pasigaminti naują dėlionės gabaliuką.


10.  Kitame kambaryje tyla. Atidarote duris, o jūsų mažylis:


a) žiūri į save veidrodyje;
b) žaidžia su kaladėlėmis;
c) kalbasi pats su savimi;
d) pamatęs jus pradeda juoktis;
e) tyrinėja ten, kur uždrausta.


11. Dieną praleidote prie jūros. Labiausiai įsiminė:


a) mažylis kivirčijosi su kiekvienu sutiktu vaiku, bet galiausiai rado bendraminčių, su kuriais patenkintas ritinėjosi smėlyje;
b) visą dieną vaikėsi bangeles ir bandė jas susemti rankomis ar kibirėliu;
c) nesugebėjo susirasti draugų;
d) visą valandą žaidė su ta pačia skardine dėžute nuo saldainių, ją vis atidarydamas ir uždarydamas;
e) labiausiai vaikas stebėjosi smėlėtomis ar nuo vandens išmirkusiomis rankytėmis.


12. Mažyliui kažkas pasakė, kad jis panašus į savo mamą (tėtį). Vaikas tada:


a) klausia mamos at tėčio, ar tai tiesa;
b) norėdamas įsitikinti, nori pasižiūrėti nuotrauką;
c) mažai tuo susidomi;
d) sako, kad panašesnis į  tėtį (mamą), tai yra į kitą, negu sakoma;
e) liečia save ir klausia, ,,Kur panašu - čia ar čia?“


13. Aiškinate, kad viryklės ugnis pavojinga ir karšta, galima nudegti. Mažylis klausosi:


a) klausia, ar nudegti gali ir vaikai ir suaugę;
b) kai nematote, kiša pirštuką, nes nori įsitikinti;
c) kiša pirštuką, kuomet jūs jį stebite;
d) atiduoda jums ir degtukus;
e) tai paaiškina visiems vaikams ir pažįstamiems.


14. Mažylis nori paragauti naujo patiekalo. Kaip tai vyksta?


a) paprasčiausiai, jei ragaujate ir jūs;
b) prieš dėdama į burną, pirma jį paliečia pirštu;
c) sako: ,,Šiandien ne, verčiau rytoj“;
d) paragauja, išspjauna, paragauja, išspjauna, kol  nuryja;
e) ragauja, bet kitą ranką laiko arti burnos, kad būtų pasiruošęs, jei supykintų.


15.  Kokią muziką mažylis labiausiai mėgsta?


a) televizijos reklamų ir animacinių filmų – tą, kurią girdi kasdien;
b) tą, kurią susikuria pats, skambindamas puodais, šaukštais, metalofonu;
c) tą, kuri atplaukia iš gatvės, mašinų, iš kitų namų;
d) tą, kurią girdėdavo, kai buvo visai mažutis;
e) tą, kurią klausydamas nori šokti.


16. Iškrėtus kiaulystę, tenka atsiprašyti. Tai padaro:


a) tik pakartotinai prispirtas po gero pusdienio;
b) atsiprašo įtraukęs galvą į pečius;
c) atsiprašo, bet tuoj, sušvelnindamas situaciją, pradeda juokis;
d) atsiprašo tyliausiai, kaip tik įmanoma;
e) atsiprašo tik tuomet, jei nėra liudininkų.

 

 

 

REZULTATAI

 


Daugiausia a atsakymų - ieško ir tyrinėja.


Žurnalistas arba režisierius


Pirmasis iš savo bendraamžių ėmė klausinėti ,,kodėl?“, ir būkite pasiruošę, tai niekuomet nesibaigs. Nepailsdamas bando viską suprasti, ir ne šiaip sau, o iš esmės. Kai pagaliau tai pavyksta, mažylis pradeda aiškinti pats, patempdamas už rankovės, kad jo klausytumėtės. Kai jam sakote gana plepėti, jis negirdi. Iš tiesų girdi, bet neklauso. Kalba nuolat – su savimi, arba įsivaizduojamu  telefonu.

 

Vaikui labai patinka stiebtis – jam negana matyti tiek, kiek mato kiti, jis nori žvilgsniu aprėpti daugiau. Turi gerą uoslę ir inuiciją – jaučia mamos kvapą, tuoj suranda saldainius ar jam skirtą kalėdinę dovanėlę, lenkia jus iš tolo, kai esate nervingi, nors ir stengiatės tai nuslėpti. Nesigėdija prašyti pagalbos, kartkartėmis suvaidina nusivylusį (beje vaidyba įvairiose situacijose jam sekasi kuo puikiausiai, jis moka kelti scenas).

 

Nors mažyliui sekasi būti dėmesio centre, jis mielai klausosi ir kitų vaikų pasakojimų. Jei sudomina, gali nejudėdamas klausytis jų ištisomis valandėlėmis. Gali tapti puikiu tyrinėtoju.


Ypač vaikui patinka atidarinėti langus, spintas, stalčius ir mesti viską lauk, ką randa viduje (tai daro ne tik dėl to, kad sužinotų, kas slepiasi dugne, bet ir dėl to, kad pamatytų, kokia bus suaugusiųjų reakcija).

 


Daugiausia b atsakymų – rankos yra viskas.


Dailininkas arba skulptorius


Kaip ir viso pasaulio vaikų, jo keliai nubalnoti. Bet ant rankų nėra nė įbrėžimo, nors jomis manipuliuoja be perstojo. "Groja" keptuvėmis ir puodais. Subtiliai sulaužo žaislus, kurie jam nepatinka. Būtinai pačiupinėja maistą lėkštėje. Klausinėja ir atsakinėja gestikuliuodamas rankomis. ,,Pasakoja“ piešdamas, įsijautęs nulaužia daugybę smailai padrožtų pieštukų, dėl ko visiškai nenusimena ( juk yra drožtukas). Taip istorija tęsiasi, nes tuoj sugalvojamas naujas ,,pasakojimas“.

 

Mažylis visada džiaugiasi, kai gauna galimybę piešti ir visi jį palieka ramybėje. Bet nėra visiškai ramus. Net tuščioje vietoje randa su kuo žaisti – prie jūros tarsi iš nieko pastato pilį, džiaugiasi rinkdamas spalvotus lapus, kuriuos vėliau sutrupina ir plukdo apelsinų sultyse, o toje plaukiančioje ,,mozaikoje“ mato gėles ar laivelius. Atrodo, kad nieko nesiklauso, tačiau iš tiesų puikiai viską įsimena, kas jam reikalinga.


Šiam vaikui svarbios spalvos ir tradicijos. Jis gali tapti dailininku ar skulptoriumi. Ne mažiau sėkmingai galės kurti naujų tortų receptus ar aukštąją madą.

 

 

Daugiausia c atsakymų – pasaulis sukasi aplink jį.
 

Politikas


Vaikams patinka bendrauti su vyresniais už save. Jūsiškiui – ypač. Ir jam tai puikiai sekasi: vyresnieji priima jo draugiją. Galbūt dėl to, kad mažylis nėra įkyrus, daugiau tylėdamas įdėmiai klausosi vyresniųjų draugų.

 

Vyresniųjų palankumą pelno rimtumu ir sugebėjimu komunikuoti. Važiuodamas mašina, visus sveikina mojuodamas ranka. Jei pralaimi žaidimą, nenukabina nosies. Medalis juk turi dvi puses. Iš vienos pusės, gerai yra atbėgti pirmam, iš kitos pusės – vytis yra kur kas smagiau nei nuo ko nors bėgti. Šią tiesą jis sugebėjo suvokti labai greitai. Puikiai žino, kaip ir visi vaikai, kaip elgtis su suaugusiais, bet jūsiškis tai sugeba ypač gerai: be ceremonijų jus subara, kai susipainiojate skaitydami pasaką; tačiau paima ir prisiglaudžia, kai nori ko nors išmokti ar sušvelninti grėsmingą situaciją.

 

Supyksta, kai kitos mamos sako jums, kad esate laiminga mama – juk tai neteisinga kitų vaikų atžvilgiu. Kai jūsiškis vieną dieną taps klasės seniūnu, niekada mokytojo prašomas nerašys lentoje blogiukų vardų. Jis klasėje taps tuo, kuris nuspręs, kokią dovaną pirkti mokytojai, ar kur vykti su klase savaitgalį. Visi seks paskui jį ir juo pasitikės, todėl jis dar gali tapti lėktuvo pilotu.

 

 

Daugiausia d atsakymų – ramus ir ironiškas.


Mokslininkas arba muzikantas


Jis nesistengia pasaulį pamatyti iš balkono. Šis vaikas ragauja ir spjauna, supranta, kada nebereikia spjauti. Pagrindinės savybės – atkaklumas, siekiant žinojimo ir sveika ironija. Laimėti be suktybių, atsiprašyti vos girdimu balsu, nekelti triukšmo, mąstyti ir svajoti.

 

Jau pusantrų metų jis bando mąstyti, čiupinėdamas analizuoja, kuo skiriasi nosis nuo kojų. Nori žinoti, ką jis darė, kai buvo visai mažiukas -  ką sakydavo, ką valgydavo, kaip atrodė. O ką darė mama, kai buvo maža, ar ir jai taip nutikdavo? Tai atspirties taškas viskam, ką darys ir išras vėliau.

 

Viską daro ramiai: sujaukia namus, įveda savą tvarką ir savas taisykles. Tik viešumoje prisitaiko būti tokiu kaip kiti. Jis lengvai prisistaiko. Ateityje jei netaps mokslininku, galės diriguoti orkestrui ar vadovauti kelionių agentūrai.

 

 

Daugiausia e atsakymų- technika ir poezija.


Kompiuterininkas


Mėgsta paprastas ir aiškias istorijas. Nesupranta netvarkos, negali gyventi be muzikos ir nesužinojęs, kas slepiasi po kilimu.

 

Viską nori daryti ptas. Džiaugiasi pats nuplėšęs pleistrą ir supratęs, kad, palietęs ugnį, nusidegins pirštą. Galės būti tuo nuostabiu žmogumi, kuris nieko apie kompiuterius neišmanančiam paprastai ir su meile keliais žodžiais paaiškins visą esmę.

 

Arba taps dantų gydytoju, kuris be reikalo neklausinėja, ar neskauda, nes žino, kad neskauda. Bus atidus banko valdytojas ir tam klientui, kurio kišenėse švilpauja vėjas. Arba galės ramiausiai perplaukti vandenyną. Galbūt jūsiškis ir neišras naujo dviračio, tačiau gebės ir be instrukcijų naudotis sudėtingais mechanizmais. Juk jau būdamas dviejų metukų gebėjo pakeisti elemenus, tiesa?
 


Parengta pagal užsienio spaudą
UC "Naminukas" psichologė Aušra Buivydienė